Boekhandelaar Van der Meijden startte in 1987 met boeken vanuit de garage te verkopen. Die tijd is voor de boekhandel voorbij: er staat in Kesteren sinds 1996 een winkelpand dat er zijn mag. De boekhandelaar zelf: „Voor de klant is de stap kleiner geworden: men stapt liever over de drempel bij een winkel dan over die van een garagedeur.”
„Met een eerste levering van Den Hertog boeken zijn we ooit gestart. Al spoedig hebben wij het assortiment aangevuld. Naast verkoop van theologische boeken, leesboeken voor ouderen, jeugdboeken, voordeelboeken, luisterboeken zijn we in de nieuwe winkel gelijk gestart met een breed assortiment aan schoolspullen, kantoorartikelen, wenskaarten, speelgoed, cd’s en muziekboeken”, vertelt Van der Meijden senior.
Dat was volgens hem heel bewust zo breed. „Ik wil graag publiek in de winkel. Naast de verkoop geven wij ook nog weleens boeken uit.”
Wat Van der Meijden opvalt, is dat er veel op de website wordt gekeken maar in eerste instantie niet via de website wordt gekocht. Hij heeft daar wel een verklaring voor. „Mensen komen vaak een dag later of diezelfde week alsnog naar de winkel wanneer ze weten dat het er is. Mensen willen zien wat ze in handen krijgen voordat ze het hebben gekocht. Onze trouwe klanten komen ‘snuffelen’, zo horen we hen nogal eens zeggen.” Wie de winkel doorloopt, snapt dat: er is voor elk wat wils.
„Met een eerste levering van Den Hertog boeken zijn we ooit gestart. Al spoedig hebben wij het assortiment aangevuld. Naast verkoop van theologische boeken, leesboeken voor ouderen, jeugdboeken, voordeelboeken, luisterboeken zijn we in de nieuwe winkel gelijk gestart met een breed assortiment aan schoolspullen, kantoorartikelen, wenskaarten, speelgoed, cd’s en muziekboeken”, vertelt Van der Meijden senior.
Dat was volgens hem heel bewust zo breed. „Ik wil graag publiek in de winkel. Naast de verkoop geven wij ook nog weleens boeken uit.”
Wat Van der Meijden opvalt, is dat er veel op de website wordt gekeken maar in eerste instantie niet via de website wordt gekocht. Hij heeft daar wel een verklaring voor. „Mensen komen vaak een dag later of diezelfde week alsnog naar de winkel wanneer ze weten dat het er is. Mensen willen zien wat ze in handen krijgen voordat ze het hebben gekocht. Onze trouwe klanten komen ‘snuffelen’, zo horen we hen nogal eens zeggen.” Wie de winkel doorloopt, snapt dat: er is voor elk wat wils.
Van de crisis heeft de boekhandel uit Kesteren in eerste instantie weinig gemerkt. „Je vraagt je wel af: is de omzetdaling een gevolg van de crisis of het gevolg van de opkomst van het E-book en de ontlezing van de jeugd? Toch zie ik wel weer een stabilisatie”, vertelt hij. „Samen met mijn zoon die in de zaak werkt en die in de toekomst wil overnemen, wil ik graag mens zijn onder de mensen. Persoonlijk contact is belangrijk en van de klanten weten we dat ze het fijn vinden als er ‘een Van der Meijden’ in de winkel loopt. Daarmee hopen we de klant het meest te ‘bedienen’.
Zie voor meer info: https://www.vdmeijden-boekhandel.nl