vandenhudding grafisch ontwerpbureau
Marconistraat 31
3771 AM Barneveld
T 06-51673886
E jaco@vandenhudding.nl
W www.vandenhudding.nl
Van den Hudding: „Ontwerp moet kloppen!”
Voor een grafisch ontwerper is het altijd weer spannend als hij of zij het plan presenteert. Of dat nu een patiëntenfolder, een visitekaartje of een nieuwe huisstijl is. Wat vindt je klant ervan? Jaco van den Hudding van het Barneveldse grafisch ontwerpbureau vandenhudding: „Het ontwerp moet klóppen en dat is iedere keer weer een uitdaging.”
Van den Hudding presenteert zich op zijn website graag als ‘de helper van de communicatiedeskundige’. „Als je verantwoordelijk bent voor de communicatie, zijn je taken veelzijdig. En omdat je simpelweg niet alles zelf kunt, helpen wij je met veel plezier. Als een klein, daadkrachtig ontwerpbureau, waarmee je lekker makkelijk schakelt. Want al ben je zelf misschien gewend aan een wachtrij, wij begrijpen dat je soms haast hebt. Van wervingscampagne tot patiëntenfolder en van signing tot huisstijl: wij gaan voor je aan ’t werk,” zo krijgt de websitebezoeker als eerste te lezen.
Herkenbaar
Jaco had er wat jaartjes werk in een drukkerij op zitten, toen hij toe was aan een volgende stap: een eigen bedrijf met de nadruk op het ontwerpen van logo’s en huisstijlen. „De eerste jaren nog in deeltijd, vanaf 2008 volledig in de eigen zaak. Nu is het werk veel breder dan toen, al moet ik zeggen, dat het ontwerpen van een logo nog altijd ‘mijn ding’ is. Wie ons werk goed bekijkt, ziet nagenoeg altijd wel een detail, waardoor het net even anders is dan andere ontwerpen. Daardoor wordt de kijker getriggerd en onthoudt hij het. En dat is nu juist de bedoeling van de klant: er moet iets zijn, waardoor zijn of haar bedrijf herkenbaar wordt,” aldus de ontwerper.
Klantenkring
Hij zegt in zijn klantenkring drie soorten klanten te kunnen onderscheiden. Jaco: Veel ondernemers uit het mkb. Ik werk als freelancer voor uitgeverijen, drukkerijen en reclamebureaus en ondersteun ik nogal wat pr-medewerkers van grotere (zorg)instellingen die zich op het gebied van huisstijl of het ontwerpen van visitekaartjes graag door ons laten adviseren. Ik zorg voor een compleet plaatje. Het ontwerp én de realisatie van communicatiemiddelen. Soms doe ik dat alleen en soms met een team van specialisten, zoals webbouwers, tekstschrijvers en fotografen.”
Kwaliteit
De meest uitdagende klanten zijn voor Jaco die klanten, die het werk graag snel klaar willen hebben. „Dat ligt mij wel: ik houd van strak op de deadline werken. Daar gaat mijn kwaliteit alleen maar van omhoog. Die kwaliteit houd ik ook graag hoog: je merkt het eigenlijk altijd wel wanneer iemand aan het ontwerpen is geslagen van wie het de corebusiness niet is. Ontwerpen is een vák! Dat doe je aan de hand van grafische richtlijnen, met gevoel voor kleur- en vormbalans. En natuurlijk passend bij de organisatie waarvoor het is. Dat moet allemaal kloppen, want anders komt er een moment dat de klant of de kijker het ontwerp associeert met ‘niet mooi’, zonder dat deze altijd kan zeggen waarom.”
Luisteren
Bij het ontwerpen van een huisstijl moet je volgens Jaco goed kunnen luisteren. Dan zal het tijdens het gesprek al duidelijk worden wie de organisatie wil zijn en hoe men gezien wil worden. De ontwerper: „Ik onderscheid me van andere bureaus door niet míjn ideeën centraal te stellen, maar écht te luisteren naar de klant en zíjn wensen en ideeën als uitgangspunt te nemen. Mijn kracht is om naar de klant te luisteren zodat je meer krijgt dan je dacht. Ik merk dat dit ideaal is voor ondernemers die véél eisen, maar weinig tijd hebben. Ik neem ze alles uit handen en help ze met het vormgeven van hun ideeën. Of de briefing nu uitgebreid en gedetailleerd is of snel en ongeduldig: ik ga ermee aan de slag.”
Dat is een werkwijze die menig Barneveldse ondernemer uit het hart is gegrepen. Een werkwijze die Jaco zelf simpel samenvat met: ‘vandenhudding ontwerpt het voor je’.”
Voor meer info: www.vandenhudding.nl
Schrijf u snel in! Overweegt u lid te worden? Wij heten u alvast hartelijk welkom. Een lidmaatschap is een kleine investering. Daarvoor: behartigen we uw belangen brengen u via de VRO in contact met collegabedrijven waarmee u knowhow kunt delen of ook ontvangen brengen we u in contact met col [..]
Klik hier
Uw mailadres